Hvordan datadrev Champion Balance - Inspireret af en intern Talk med Riot Champion Balance Team

Efter at interviewe en ven, der arbejder for Riot LoL Champion Balance Team, der konsekvent gør strategiske ændringer for at balancere spillet ved at læse og analysere forskellige data, jeg gerne vil dele med jer alle et par nøgler til at forstå sammenhænge mellem data og mester balance, fra en daglig League-afspiller og en professionel spildesigner co-perspektiv.

Først og fremmest, lad os definere spilsaldo, vinde sats, pick sats, og forbud sats, og derefter grave i nuancerne mellem disse begreber. Et af de vigtigste mål for balancen holdet er for summoners at lykkes med nogen mester. Når du vælger din mester, ideelt du er ikke meningen, at fuldt forudsige, hvor godt det vil være, før spillet endnu starter. Under forskellige omstændigheder, vil nogle mestre altid være stærkere end nogle af de andre på grund af hold sammensætning, strategier, der anvendes, og fjende champion picks. Alle disse er de mest kritiske komponenter i ligakampe. Den ideelle nederste linje er, at spillerne aldrig skulle føle sig tvunget til at vælge en bestemt mester grundet hvordan udstrakt stærk den er.

Der er så mange forskellige aspekter, der skal overvejes, når vi bedømme og kategorisere, hvor stærk en mester er, men i sidste ende, det hele kommer ned til, hvor hurtigt og nemt det er at blæse ned sammenhængen, der er, for at få den sejr . Forskellige mestre kunne være på deres bedste effekt på forskellige stadier af et bestemt spil: tidligt, midt, eller sent; nogle mestre kunne være mere nyttigt under holdets kampe; nogle mestre kan få penta-dræber mere let fra bestemte færdigheder eller en wombo-combo; og selvfølgelig, når spillerne erhverve forskellige ressourcer på kortet, mestre vil lægge forskellige kræfter, også. Definitionen af ​​en stærk mester vil ikke blive identisk hele tiden. I et bestemt rangeret spil, det afhænger af mester definition og spiller færdigheder. For eksempel er Kog'Maw ikke opfattes som stærk hele tiden, men i et bestemt hold sammensætning, skræl for det, Kog'Maw er i stand til at smelte fjenden holdet i løbet af få sekunder. Svarende til, hvordan vi definerer drab og undslippe evner af en mester med K / DA, vi også overveje, hvor hurtigt og nemt en mester kan hjælpe med at tage ned tårne ​​og nexus i slutningen.

Du skal have undret på et bestemt punkt, hvad win rate midler, og om det er ubalanceret, når vi ser vinde priser ikke strengt på 50%. Hvis vi definerer den absolutte nøjagtighed af målingen ved anvendelse af, hvor stærk en mester opfattes, så den relative nøjagtighed kan repræsenteres ved den mester vinde sats. Vind sats er muligheden for at vinde en rangeret spil i den aktuelle mester og Summoner økosystem. Dataene win sats er primært styret af to faktorer: mester magt og spiller færdigheder. Det er heller i en rent lineær sammenhæng med win sats. Den blanding af ikke-lineære faktorer og årsagssammenhænge afslører, at en mester kunne stadig være afbalanceret uden at have en 50% win sats. For eksempel er win-rate af mestre på ugentlig fri rotation kunne have været negativt påvirket af spillere, der mangler spiloplevelse. Ifølge officielle Riot data, har kun en meget lille del af Azir spillere faktisk mestrer denne mester. Derfor forventes en gennemsnitlig gevinst på under 50%. Tværtimod er mange Heimerdinger spillere virkelig at spille det godt, og derfor vinder sats går naturligt over 50%, da data har vist.

Efter at vide, hvordan den win-rate er påvirket, balancen hold skal være dedikeret til studiet og simulere virkningerne af spillet ændrer på spillere fra alle rækker. Men det betyder ikke nødvendigvis, at de kan komme op med en universel forandring eller løsning til at løse alle problemerne på tværs af forskellige rækker. Spillere fra en højere rang er mere tilbøjelige til at overveje mere spil information og udføre det på en mere korrekt grundlag. Det er grunden til balancen team vil være nøje at observere og analysere data fra high-rang spillere at tilstrækkeligt forstå spilsaldo og mønster. De mener, at nøglen til den bedste spiloplevelse huder i data fra det høje niveau, men ikke altid 100% perfekt skuespil. Dette motiverer også spillere til at forbedre deres mester masteries. Tager Twisted Fate som et eksempel, han er ikke så let at spille som det ser ud ved første øjekast, men vi finder ham vældig stærkt i nogle spil, hvis spillerne har en bedre forståelse og en højere beherskelse på ham. Jeg tror spillerne kan vinde en stor følelse af tilfredshed fra stigende beherskelse indtil de virkelig mestrer mester, på samme tid, vil de vinde hastighedsdata være mere præcis så godt.

Vi håber du har fået en bedre forståelse af win satser nu. Lad os gå videre til pick sats. Pick sats er muligheden for, at en mester vil blive udvalgt i et spil. Hvis spillerne kun bekymre sig om sejr, pick sats kan simpelthen fortolket af win sats med en play-til-win tankegang. Mens der i virkeligheden er en masse spillere er mere tilbøjelige til at vælge de champions, der tiltrækker dem mere, da de ønsker at nyde et spil i sig selv lige så meget som en sejr. For eksempel AHRI har en højere pick end Urgot som hun virker mere attraktiv og interessant at spille i en masse spillere perspektiv. Balancen hold skal også nok hensyn til mester mangfoldighed, som effektivt reducerer den situation, hvor en mester er valgt i næsten alle spil, såsom Jinx. Den grundlæggende regel er at aldrig ofre balance for mangfoldighed, der er, de burde ikke buff mestre blot fordi nogle mestre er mere populære blandt spillere eller have flere skind, omvendt.

Vi har talt meget om forholdet mellem data og afbalancering. Bortset fra kolde data, feedback fra spillerne er også yderst kritisk i min udtalelse. Når alle klager over, hvordan ubalanceret Akali bliver efter rework, bør balancen hold begynder at flytte deres opmærksomhed på Akali og vurdere, om visse justeringer skal sættes på plads. Hvordan Riot hold vide, hvis spillere klager i første omgang? Tilsyneladende data holdet kan få fat i nogle nyttige oplysninger fra forbuddet sats, der er mulighed for, at en mester vil blive forbudt i et spil. På samme tid, er det vigtigt at vide, at alle de satser har vi introduceret ovenfor, er gensidigt påvirker hinanden. For eksempel Rumble er en stærk forkæmper med en relativt lav forbud sats som spillere er mindre tilbøjelige til at hente ham over Mordekeiser eller Darius. Baseret på tidligere erfaringer, det bedste Ban-Pick plan alias den bedste plan mod sejr er at forbyde de mestre med både høj pick rate og høj win sats, hvis det allieret hold ikke spiller dem. Op til dette punkt, vil jeg gerne antage du allerede klar over, at forbuddet sats er ikke blot et resultat af pick sats og vinde sats, men det er også påvirket af spillernes dom af hvor stærk den mester er, uanset om det er let at mestre det, at risikoen for at lege med det, og hvor slemt spillere kan føle, hvis de mister med det. Le Blanc var engang på toppen af ​​forbud mod listen, men hun er ikke den optimale forbud på rækker lavere end Master / Challenger. Janna som et andet eksempel skal være den mest værd Banning baseret på rene data, men hun har et virkeligt forbud på kun mindre end 1%. Vide, hvordan forskellige satser arbejde på hinanden og påvirker gaming data sig til gengæld som en cirkel, skal balancen hold stole på forbuddet sats for nogle af de ændringer, men ikke blot på tallene selv.

Uanset hvor vigtigt data er, de er stadig bare faktorer i en ligning. Jeg tror, ​​at data vil konsekvent hjælp forbedre spiloplevelsen for alle spillerne, hvis de anvendes korrekt, og Riot sigter på at nå dette store mål. Men det er en uendelig rejse, og efter min mening, en anden væsentlig faktor til løft spiloplevelse er at forbedre spillernes egen mentalitet og opfattelse af gevinst eller tab.

Tak til DOJO Digital, en Bristol SEO agentur for at skabe denne omfattende blogindlæg og interview. For spørgsmål vedrørende data og data-drevet analyse, kan du kontakte deres Bristol Digital Marketing hold for en gratis konsultation.